אתה יודע איך להתפלל? | חסידות לפרשת כי תשא תשפ"ב

בי"ג מידות הרחמים אנחנו לא מבקשים מה' שימלא את הצרכים שלנו, אלא רק שמים לב לעצם הרחמים של ה'

על זאת ועוד במאמר שלפנינו. לגרסת הדפסה לחצו כאן


כשמשה רבינו מבקש מה' שיסלח לעם ישראל על חטא העגל, קורה משהו מיוחד: "אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו: מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור, והראה לו למשה סדר תפילה".

חכמינו אומרים שכאשר ה' לימד את משה רבינו את י"ג מידות הרחמים, הוא לימד אותו סדר תפילה חדש, שמשה רבינו לא הכיר, וכביכול התעטף והתפלל בעצמו. לכאורה צריך להבין זאת: מה הכוונה שה' מתפלל, ואיזה סדר תפילה חדש ה' לימד את משה רבינו?

ה' מסתכל עליך!

חכמינו אומרים "ברית כרותה לי"ג מידות הרחמים שאינן חוזרות ריקם". אם כן, י"ג מידות הרחמים אינן כשאר תפילה, אלא הן תפילה מיוחדת. בתפילה רגילה אנחנו מבקשים מה' שירחם עלינו וימלא את צרכינו ויקרב אותנו אליו. לעומת זאת בי"ג מידות הרחמים אנחנו לא מבקשים מה' שום דבר, אלא רק אומרים שהוא רחמן.

זה סוג התפילה שלימד ה' את משה רבינו. משה רבינו התפלל לפני ה' כבר הרבה פעמים, במצרים ועל ים סוף ובמדבר. בכל פעם שעם ישראל היה בצרה או שהיה חסר לו משהו, משה רבינו התפלל לה'.

אבל לאחר חטא העגל ה' מלמד את משה רבינו סוג תפילה חדש. לא לבקש שחוסר מסויים יתמלא, אלא לשים לב עד כמה ה' הוא רחמן.

בעולם הזה יש קשיים וצרות, והוא נראה רחוק מה'. עוד לפני שמבקשים מה' על צורך מסויים, אנחנו צריכים לשים לב שה' הוא רחמן, שה' נוכח בעולם, וממילא העולם באמת מלא רחמים.

העולם נראה רחוק וקשה רק כאשר לא שמים לב לנוכחות של ה' בתוכו, אבל כאשר שמים לב לנוכחות של ה', העולם נעשה מקום שבו ה' מסתכל עלינו ורוצה להיות איתנו בקשר.

החיסרון שלך, הרחמים שלו

אם לא היה את י"ג מידות הרחמים, התפילה היתה נראית כאילו אנחנו משתמשים ברחמים של ה' בשביל למלא את החסרונות שלנו. כלומר העולם נשאר רחוק מה', ואנחנו מבקשים מה' למלא את צרכינו.

אבל לאחר שה' מלמד את משה רבינו סדר תפילה, אנחנו שמים לב שעיקר התפילה זה רצון שהרחמים של ה' יופיעו. כשחכמינו אומרים שה' מתפלל הם מתכוונים לומר שה' רוצה שהרחמים שלו יופיעו ויתגלו.

האדם עצמו מרגיש את הצרכים והחסרונות שלו, ולכן כאשר הוא מדבר על הרחמים של ה', באופן טבעי הוא חושב על הרחמים של ה' כמענה לחסרונות שלו. לכן בשביל ללמד סדר תפילה של י"ג מידות הרחמים ה' מתעטף ברחמיו עלינו, ומתפלל בעצמו, כלומר מגלה לנו את עצם הרחמים שלו.

כשהקדוש ברוך הוא מתפלל כך, מתברר שהדבר שהכי חסר לנו זה שהרחמים של ה' יתגלו. לכן יג מידות הרחמים הם עיקר התפילה.

תפילה ורחמים

חכמינו אומרים "ברית כרותה לי"ג מידות שאינן חוזרות ריקם". מה הכוונה? הרי יכול להיות שאדם או ציבור יתפללו על צורך מסויים, ויגידו את י"ג מידות הרחמים, והצורך המסויים הזה לא יתמלא.

הכוונה היא שעם ישראל יודע שכל העולם הוא חלק מהרחמים של ה'. אף על פי שהעולם הזה נראה קשה ורחוק, ולמרות כל הצרות שארעו לעם ישראל בגלות הארוכה הזו, על ידי הזכרת י"ג מידות הרחמים עם ישראל יודע שה' הוא מלא רחמים. הזכרת י"ג מידות הרחמים מנכיחה את הרחמים של ה' בתוך המציאות תמיד.

זוהי כוונת חכמינו באמרם "ברית כרותה לי"ג מידות שאינן חוזרות ריקם". כאשר ה' מגלה לנו בתפילה את הרחמים שלו בי"ג מידות הרחמים, זה פועל את פעולתו, וישראל יודעים ומאמינים שה' הוא מלא רחמים, וכל העולם הוא חלק מהרחמים שלו.

שבת שלום!

בית 'עוד יוסף חי'

אהבתם? שתפו את הפוסט:

צריכים עזרה?
שלח לנו WhatsApp

הרשמו לתפוצה וקבלו מידי שבוע מאמר מרתק על הפרשה: